Marknadsföring är en nödvändig kostnad i alla företag som vill växa och hitta kunder. Vid större projekt krävs det en stor marknadsföringsbudget eller en egen avdelning för att ro det i hamn. Men mellan de större marknadsföringsprojekten kan du göra enklare former av reklam. När marknadsföringen sköter sig själv efter liten insats behöver du inte ens kontakta en byrå, du kan klämma in det under veckans övriga uppgifter eller som mest jobba några timmar övertid.
Profilprodukter
De går snabbt att beställa och lever länge. Att dela ut profilprodukter till anställda och kunder sprider dit varumärke längre än en tidningsannons klarar av. Ett nyckelband till alla anställda kommer att användas för både jobbets och deras privata nycklar. En t-shirt används också flitigt på fritiden och ger dig ökad exponering av varumärket. Köp in profilprodukter lite då och då, välj om de ska ges till anställda, leverantörer eller kunder beroende på vilken genomslagskraft du vill ha.
Tävlingar
Att skapa tävlingar i sociala medier har blivit ett billigt sätt för dig att få kunderna att engagera sig. Dock finns det många som gör fel och skapar tävlingar som inte är godkända enligt svenska marknadsföringslag. Här är några grunder du måste uppfylla:
- Tävlingen får inte kräva att de tävlande ska tagga kompisar eller dela inlägget – du får inte använda dem för att sprida din tävling
- Tävlingen får inte vara ett lotteri – den måste innehålla en prestation såsom att svara på frågor eller motivera varför man ska vinna
- Sätt ett slutdatum och dag då vinnaren meddelas
- Vinsten ska inte vara för liten – om du säljer möbler av högsta klass kommer ingen vilja tävla om att vinna en pennhållare